3 Bahagian di LinkedIn Yang Anda Perlu Beri Penekanan Dari Sudut Kandungan Penulisan!

Di LinkedIn, kandungan penulisan anda yang akan membentuk persepsi pembaca. Jika isi penulisan anda kemas dan tersusun, maka peluang anda untuk mendapat kerja akan lebih cerah. Terdapat 3 bahagian penting yang anda perlu beri penekanan iaitu di bahagian summary, kemahiran dan pengalaman.

1. Bahagian summary

Bahagian summary di LinkedIn merupakan antara bahagian penting yang perlu diambil perhatian di LinkedIn.

Penulisan summary di LinkedIn sama sahaja seperti penulisan summary di resume yang mana anda perlu menceritakan perihal diri, kerjaya profesional serta imej anda.

Perkara yang membezakan penulisan summary di media sosial ini hanyalah, jumlah perkataan. Di LinkedIn, anda boleh menulis summary anda sehingga maksimum 2000 karakter. 

Summary yang baik adalah summary yang ditulis seperti kisah peribadi. Contohnya kisah perjalanan seorang pekerja melalui banyak cabaran dan dengan sifat dedikasi dia berjaya menyelesaikan kesukaran pekerjaannya. 

Apabila pembaca membaca summary anda, mereka seolah-olah dapat melihat gambaran bagaimana anda berjaya menjadi seorang yang profesional dalam bidang anda dan mereka dapat menangkap segera akan pencapaian serta kemahiran anda yang berharga.

Tips untuk menyeimbangkan naratif penceritaan dan sisi profesional anda adalah : anda perlu berusaha menjadi kreatif dan tidak begitu menunjukkan keseriusan anda terhadap pekerjaan!

Jika anda terlalu serius dan terlalu menggunakan bahasa atau “jargon” khusus seperti yang sentiasa digunakan dalam pekerjaan anda, bukan sahaja pembaca biasa tetapi pakar industri dalam bidang anda juga akan turut bosan membaca profil anda!

Anda perlu sentiasa sematkan dalam fikiran bahawa ada sebahagian pihak perekrut dan bakal majikan yang tidak mempunyai pengetahuan teknikal yang begitu mendalam seperti anda.

Akhir sekali, manfaatkan 2000 patah perkataan dengan baik. Pastikan setiap penulisan memberi impresi positif terhadap diri anda selari dengan tahap kerjaya anda!

2. Bahagian kemahiran

Di bahagian kemahiran ini, anda boleh menyenaraikan kemahiran yang anda miliki berdasarkan kemahiran yang telah disenaraikan sehingga maksimum 50 kemahiran. Kemahiran yang disenaraikan adalah kepakaran anda.

Kadang-kadang ada calon yang begitu berlebih-lebihan ketika memilih kemahiran sehingga menunjukkan mereka tidak bersifat realistik.

Contohnya, seorang calon yang menyenaraikan sehingga 40 kemahiran. Jika calon tersebut sebenarnya tidak memiliki kemahiran sebagaimana yang disenaraikan, ia menunjukkan sikap dirinya yang kurang jujur.

Bakal majikan juga akan menilai calon tersebut tidak ada kepakaran mendalam dalam semua kemahiran yang dipilihnya, melainkan hanya sekadar pengetahuan asas terhadap semua kemahiran tersebut seperti kata bidalan bahasa inggeris “Jack of all trades, master of none”.

Di bahagian ini pengesahan (endorsement) turut memainkan peranan penting. Jika rangkaian anda memberi pengesahan terhadap kemahiran yang anda biasa gunakan, kemahiran tersebut akan terlebih dahulu muncul di bahagian teratas.

Kemahiran yang tidak dapat pengesahan pula, akan terus berada di kedudukan bawah dan biasanya tidak dilihat oleh pengguna LinkedIn. 

Untuk lebih menonjolkan kemahiran, anda boleh lakukan ujian penilaian kemahiran. Data LinkedIn telah menunjukkan bahawa seramai lebih kurang 30% calon yang memiliki kemahiran yang disahkan oleh LinkedIn lebih mudah untuk mendapat pekerjaan.  

Hal ini kerana mereka telah mendapat kepercayaan dari bakal majikan. Jika anda berjaya dalam ujian penilaian kemahiran di LinkedIn ini, andaakan mendapat lencana ‘Verified skills’ di laman profil anda. Ini menunjukkan tahap kemahiran anda yang berbeza dengan calon lain.

3. Bahagian pengalaman

Bahagian ini merupakan bahagian yang paling penting dan perlu diberi penekanan tidak kira sama ada di ‘resume’ mahupun di profil LInkedIn.

Selain itu, bahagian ini juga bahagian untuk anda memaparkan tentang pekerjaan semasa, pekerjaan terdahulu, pengalaman kesukarelawanan dan perkara lain yang berkaitan dengan karier anda. 

Apa yang berbeza di bahagian ini berbanding resume adalah anda mempunyai lebih banyak ruang di profil LinkedIn. Kebebasan menulis di bahagian ini perlu dimanfaatkan sebaiknya. 

Anda boleh menulis lebih dari satu halaman di bahagian ini namun anda juga perlu berwaspada kerana pengguna internet mempunyai tempoh fokus yang agak pendek dan mudah berasa bosan ketika membaca.

Terdapat beberapa panduan untuk anda menulis di bahagian pengalaman ini, iaitu :

  • Tuliskan mengenai pekerjaan yang relevan degan jawatan yang dimohon. 
  • Sekiranya ada tempoh jarak masa yang lama anda tidak bekerja, gantikan tempoh tersebut tersebut dengan projek atau aktiviti yang berkaitan yang anda lakukan berkaitan kerjaya anda seperti kursus-kursus pendidikan atau kerja sambilan.
  • Huraikan sekitar 2-4 isi penting bagi setiap pekerjaan.
  • Gunakan kata kerja yang jelas untuk menerangkan tugas dan pencapaian anda. 

Tips Tambahan : 

Sebelum menulis di LinkedIn, pastikan anda :

  • Kenal pasti bahagian yang perlu diberi penekanan. Jangan ada pekerjaan yang anda ingin fokuskan kerana banyak pencapaian yang anda dapat, letakkannya di bahagian paling atas.  Jangan letakkan di bahagian tengah, di antara 2 perenggan. Selain itu, pastikan ada ruang kosong sebelum memasuki perenggan baru agar penulisan anda kelihatan kemas dan teratur. 
  • Kenal pasti  bahagian yang mana yang perlu dihuraikan dan bahagian mana yang perlu perlu ditulis secara ringkas sahaja. Deskripsi tugas biasanya perlu dihuraikan lebih banyak, manakala nama pekerjaan tidak perlu dihuraikan lebih ringkas. 
  • Konsisten dengan penggunaan tanda baca dan saiz perenggan. Jika anda tidak konsisten dalam penggunaan tanda baca dan perenggan, penulisan anda akan nampak tidak kemas dan pembaca jadi kurang berminat untuk meneruskan pembacaan.
Share via
Copy link
Powered by Social Snap