Cara Menulis Surat Perletakan Jawatan / Surat Berhenti Kerja

Setiap permulaan ada pengakhirannya, begitu juga dengan tempat kita mencari rezeki.

Kadangkala ada situasi yang menyebabkan anda perlu berhenti kerja, dan anda perlu menghantar surat berhenti kerja.

Kenapa perlunya menulis berhenti kerja? 

Sebab utama anda perlu menulis surat berhenti kerja adalah kerana di sesetengah tempat kerja, surat berhenti kerja adalah satu dokumen rasmi  yang ada perkaitannya dengan implikasi undang-undang. 

Jika anda diberi notis peletakan jawatan selama dua minggu, maka surat rasmi inilah buktinya.

Surat berhenti kerja ini akan melindungi anda sekiranya berlaku masalah dan dapat melindungi hak anda jika berlakunya situasi yang tidak diingini. 

Tujuan kedua anda perlu menulis surat peletakan jawatan adalah untuk menjaga reputasi profesional anda.

Surat peletakan jawatan ini merupakan satu alat untuk memudahkan anda menukar pekerjaan, menukar kerjaya dan untuk mengekalkan reputasi baik anda dalam industri ini. 

Di samping itu juga, sesetengah bakal majikan mereka akan menghubungi bekas majikan anda untuk rujukan mereka. 

Jadi apabila anda berhenti dengan cara yang baik, anda juga boleh meminta surat rekomendasi dari bekas majikan untuk digunakan pada masa akan datang. 

Jadi, meskipun anda tidak suka atau selesa dengan pekerjaan anda sekarang, anda tetap perlu meninggalkan reputasi yang baik di syarikat tersebut. 

Bayangkan jika anda tidak menjaga reputasi anda di tempat lama anda bekerja?

Perkara ini akan mudah tersebar, dan apabila tersebar bukan mudah untuk membaiki dan membina balik reputasi serta ‘nama baik anda’ semula. 

Admin faham sememangnya wujud tempat kerja yang suasananya ‘toksik’. Namun, sabar dulu ya. Jaga profesionaliti dan tinggalkan reputasi yang baik kepada syarikat. 

Suatu hari nanti, anda sendiri yang akan berterima kasih dan bersyukur kepada diri sendiri kerana anda melakukannya dengan baik tanpa mengikut emosi. 

Faktor Berhenti Kerja

  1. Anda mendapat tawaran kerja yang lebih baik di tempat baru. 
  1. Keadaan kesihatan diri sendiri atau ahli keluarga yang tidak mengizinkan berlaku secara tiba-tiba. 
  1. Anda rasa kerja ini tidak sesuai untuk anda 
  1. Pihak majikan tidak menerangkan skop kerja dengan betul. Contohnya, anda ingat anda hanya ditugaskan untuk menulis artikel, namun rupa-rupanya anda juga perlu meyunting video dan gambar. 
  1. Anda berada dalam situasi tempat kerja yang toksik. Di mana berlakunya gangguan seksual atau penderaan psikologi di tempat kerja.

Untuk kes seperti di atas, anda perlu berterus terang dengan pihak majikan dan nyatakan sebab kukuh kenapa anda perlu berhenti serta hantar notis berhenti kerja. 

Tetapi, jika anda ingin berhenti kerja atas sebab-sebab pilihan anda, tanpa melibatkan salah majikan, anda yang perlu menerangkan dengan lebih lanjut mengenai pilihan anda yang mungkin boleh dimaafkan. 

Majikan mana tak marah jika mereka susah-susah memilih pekerja, kemudian anda mengambil mudah untuk berhenti kerja.

Bincang dahulu dengan majikan, kemudian hantar surat berhenti kerja untuk mengukuhkan tindakan anda. 

Template Surat Berhenti Kerja

<Nama Anda>

<Alamat Anda >

<Tarikh>

<Nama Majikan>

<Alamat syarikat >

Tuan/Puan, 

NOTIS BERHENTI KERJA 24 JAM/2 MINGGU/SEBULAN DI <NAMA SYARIKAT>

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk. 

Saya [Nama anda] yang menjawat jawatan sebagai [Nama Jawatan] ingin memaklumkan kepada pihak tuan untuk peletakan jawatan saya yang akan berkuatkuasa pada [Tarikh Berhenti Kerja]. 

2. Untuk makluman pihak tuan, tujuan peletakan jawatan ini kerana saya telah mendapat tawaran pekerjaan baru (Jika ada sebab lain seperti menyambung pengajian, nyatakan sebab tersebut).

3. Saya ingin mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada <Nama Syarikat> kerana telah banyak memberi tunjuk ajar dan kepercayaan kepada saya selama bertugas. 

4. Segala jasa baik pihak tuan amat saya hargai. 

Sekian, terima kasih. 

————————————

<Nama Anda>

<No Pekerja>

<No telefon>

Perkara yang anda perlu ambil cakna semasa menulis surat berhenti kerja

  1. Gunakan bahasa yang formal tidak kira dalam bahasa melayu atau inggeris. 
  1. Surat berhenti kerja juga perlu ditulis dengan profesional dan straightforward. Tidak perlu gunakan laras bahasa yang tinggi mahupun berbunga-bunga.
  1. Jika anda tidak suka dengan sikap majikan sepanjang anda bekerja, dan anda ada banyak rungutan untuk disuarakan, surat berhenti kerja bukan tempat yang sesuai untuk anda menyuarakannya. Sebaliknya anda boleh buat aduan seperti di pejabat buruh.
  1. Tulis ucapan terima kasih jika anda mahu, tetapi tetaplah menulis dengan nada yang profesional dan nyatakan dengan tegas kepada pihak syarikat bahawa anda ingin berhenti. 
Share via
Copy link
Powered by Social Snap